Tech-appartement: op laagdrempelige wijze kennismaken met zorgtechnologie

We hebben het over het tech-appartement, waar medewerkers, bewoners, klanten en familieleden, de gelegenheid krijgen om op laagdrempelige wijze, kennis te maken met zorgtechnologie. Marijn: “Er zit ook een escaperoom in. Je krijgt dan een A4 met een verhaal over een fictieve klant die heeft gealarmeerd. In dat verhaal zitten lege vakken die je als puzzel invult. Je gebruikt de aanwezige zorgtechnologie om de puzzel op te lossen.”

Beeldzorg ontvangen

Beeldzorg ontvangen

“Een klant vroeg onlangs: ‘Mag ik de andere momenten ook beeldzorg?’ In overleg met de klant en de familie hadden we namelijk een beeldzorgmoment ingezet via Compaan (red: tablet waarmee je kunt beeldbellen). De klant wordt dan op een vast tijdstip gebeld. Zo’n zorgmoment op afstand voorkomt ook dat ze ons gaan bellen met de vraag: ‘Waar blijven jullie?’ Wij komen immers de ene keer om 18.00 uur, de andere keer om 18.30 uur langs vanuit de wijkverpleging. Mensen hoeven niet te wachten tot ‘er een zuster komt’ zoals ze zelf zeggen. Dat geeft rust en houvast: je kunt ervan opaan.”

“Er zit ook een escaperoom in. Je krijgt dan een A4 met een verhaal over een fictieve klant die heeft gealarmeerd.”

Snoezelkat: gevoel van geborgenheid

‘Een van onze casemanagers zat naast een klant op de dagopvang die heel onrustig was, en ze wist dat de klant heel erg van katten hield. Ze belde me op en vroeg: ‘Hebben jullie die robotkat nog ergens liggen?’ Ik pakte de kat en ging vervolgens richting dagopvang. Met de kat op de arm – ik had hem ondertussen aangezet - kwam ik de ruimte binnen. De klant zag mij en haar handen gingen open toen ik dichterbij kwam. Ze nam de kat over en er gebeurde iets met haar. Ze zei: ‘Hij is niet echt hè.’ Vertederd en zichtbaar ontspannen, begon ze de kat te aaien. We hebben ‘m in de uitleen en soms wordt de kat ook op afdelingen gebruikt. Als mensen bijvoorbeeld voor de tv zitten, dan liggen ze op schoot. Soms krijgen we ze terug en dan zit er eten in het mondje ‘gedrukt’.

‘Het gaat vaak niet om wat het is, qua product, maar klanten ervaren toch een soort van geborgenheid. Een medewerker kan ziek worden, maar zoiets als BBrain (red: kalenderklok met extra functionaliteiten) is er altijd. Het is mooi dat wij door middel van zorgtechnologie bijdragen aan het welzijn van mensen, met behoud van eigen regie, waar het kan.’

Wil je een rondleiding door het tech-appartement, wil je een demo of heb je een vraag? Stuur een mail naar zorgtechnologie@deposten.nl of ga in gesprek met Joyce Mazeland, Femke Stegeman of Marijn Weers. Voorproefje van de ruimte zelf? Bekijk hier het filmpje.

Ons hart gaat

anders kloppen ...

Ons hart gaat anders kloppen ...